building.lv skaitļos

Lietotāji online51
Aktīvie uzņēmumi1677
Nozares raksti32876
Vanšu tilts joprojām remonta gaidās : building.lv - par būvniecību Latvijā

Vanšu tilts joprojām remonta gaidās

Vanšu tilts joprojām remonta gaidās

Pēc šī gada marta sākumā notikušā kāpņu margu konstrukcijas nobrukuma, kad no kāpņu margām atdalījās un nokrita betona detaļas, Vanšu tilta kāpnes tika slēgtas, un situācija nav mainījusies joprojām. Spriežot pēc pieejamās informācijas, šobrīd notiek projektēšana Vanšu tilta kāpņu pārbūvei, un rudenī varētu tikt uzsākts to remonts.

Taču tiltam ir konstatēti arī dažādi citi defekti, un veiktās pārbaudes liecina, ka tuvākajā laikā tam būtu veicams kapitālais remonts. Iemesls – tāds remonts nav noticis kopš tilta uzbūvēšanas 1981. gadā, ir veikti tikai uzturēšanas darbi un nelieli remontdarbi. Lai arī nav konstatēti tādi bojājumi, kas varētu radīt bīstamību, kapitālais remonts nepieciešams, lai saglabātu tilta nestspēju un ilgmūžību. Ņemot to visu vērā, Rīgas domes Satiksmes departaments ir sācis tilta atjaunošanas būvprojekta izstrādi. Vairāk par Vanšu tilta vēsturi, tā šībrīža stāvokli un nākotni pastāstīja tilta oficiālā apsaimniekotāja SIA "Rīgas tilti" valdes priekšsēdētājs Albins Jasaitis.

Vanšu tilts kalpo jau 37 gadus

Vanšu tilts tika nodots ekspluatācijā 1981. gadā. Līdz 1989. gadam par tā uzturēšanu rūpējās toreizējā Ceļu pārvalde, bet minētā gada vasarā šīs funkcijas tika uzticētas SIA "Rīgas tilti", un nākamgad apritēs jau 30 gadu, kopš "Rīgas tilti" nodarbojas ar Rīgas pilsētas tiltu, kustības pārvadu, gājēju tuneļu, nostiprināto krastmalu uzturēšanu. Uz doto brīdi Rīgā ir 120 tiltu, kustības pārvadu un gājēju tuneļu, kā arī 37 km nostiprinātās krastmalas.

Līdz 1997. gadam uzņēmumam tika doti tekošie uzdevumi – kas jāpaveic, kas jāremontē utt., ko noteica pasūtītājs – Rīgas dome. Kopš 1997. gada tiek rīkoti konkursi par iespējām veikt visu augstāk minēto objektu tehniskās un sezonas uzturēšanas darbus 5 gadu garumā. Tā kā nākamgad kārtējie 5 gadi būs pagājuši, tiks rīkots jauns konkurss. Pēdējā konkursā "Rīgas tilti" startēja kopā ar ceļu būvniecības firmām, kas veic Rīgas pilsētas ielu uzturēšanu.

Pirmie lielākie ar Vanšu tiltu saistītie darbi tika veikti drīz pēc uzturēšanas funkciju iegūšanas. Jau 1990. gadā ar ūdenslīdēju palīdzību tika veikta gultnes apsekošana vietā, kur Vanšu tilts šķērso Daugavu, un tika konstatēts, ka pilonu lejteces pusē upes straumes darbības rezultātā ir izveidojies liels piltuvveida izskalojums. Tā kā tas potenciāli apdraudēja pilonu stabilitāti, jau tajā pašā gadā tika organizēta šīs piltuves aizbēršana. Tajā tika iebērti 10 000 m3 smilts, kam pa virsu vēl tika uzbērti 2000 m3 spridzinātā dolomīta materiālu, lai nodrošinātos pret to, ka šādi izskalojumi turpmāk neparādās. Arī tagad regulāri tiek veikti minētās vietas apsekojumi, un tur viss ir stabilizējies, kā tam arī jābūt. Tiek pastāvīgi veikta arī citu objektu apsekošana un pārbaude.

Reizi piecos gados tiek veiktas lielākas inspekcijas

Kā paredz spēkā esošais standarts, katram tiltam reizi piecos gados jāveic padziļinātas izpētes inspekcija. Vanšu tiltam pēdējā šāda inspekcija tika veikta 2013. gadā. Inspekcijas rezultāti uzrādīja, ka visām nesošajām konstrukcijām nekādi būtiski defekti nebija atklāti, vien atsevišķas plaisas, lielākas vai mazākas rūsas skartas vietas, kuras paredzēts salabot tad, kad tiks izstrādāts kapitālā remonta projekts. Runājot par kāpnēm, 2013. gada inspekcijā tika norādīts uz atsevišķu plaisu parādīšanos, kuras būtu nepieciešams saremontēt.

Taču kāpņu margām ir tāda konstrukcija, ka bloki ir piestiprināti ar ieliekamām detaļām, kas ir piemetinātas pie margas konstrukcijas, un nav iespējams "ielīst iekšā" un novērtēt, cik daudz dažādi elementi ir sarūsējuši un līdz ar to cik ilgi ir ekspluatējami un kad maināmi. Konkrētais gadījums ar kāpņu margu elementu nobrukšanu skaidrojams ar ziemas un marta sākuma straujajām temperatūras svārstībām, un līdz galam šādas epizodes paredzēt praktiski nav iespējams.

Tādēļ, kā uzskata A. Jasaitis, lai iegūtu maksimālu drošību, šādi lieli objekti kā Vanšu tilts būtu kapitāli jāremontē vismaz reizi 25 – 30 gados. Vanšu tilts kalpo jau 37 gadus, bet kopš uzbūvēšanas kapitālais remonts tam vēl nav veikts...

Lai veiktu remontu, nepieciešams saskaņots projekts

Runājot par to, kāpēc netiek veikta bojāto kāpņu remontēšana, lieta ir tāda, ka nevar veikt nekādus remontdarbus, kamēr nav izstrādāts un saskaņots atbilstošs projekts. Ir jāsagaida, kamēr tiek izstrādāts projekts, tad pasūtītājs (Rīgas domes Satiksmes departaments) izsludinās konkursu par nepieciešamo remontdarbu veikšanu. Tilta uzturētājam nav tiesību uz savu roku kaut ko ņemt un remontēt. Tāpēc arī kāpnes joprojām stāv slēgtas.

Runājot par pašu tiltu, pēdējās inspekcijas rezultāti uzrāda, ka vissliktākajā stāvoklī ir trotuāru karnīzes, kas nav veidotas no bieza metāla, turklāt laika gaitā tās jau ir diezgan rūsas saēstas. Notīrīšana un pārkrāsošana nav efektīvs risinājums, un šīs vietas ir vienas no tām, kuru dēļ būtu jāsāk nopietnāka tilta remontēšana. Un A. Jasaitis stāsta, ka patiešām ir saņemti signāli no pasūtītāja par to, ka tuvākajā laikā tiks izstrādāts projekts un tilts tiks saremontēts.

Vizuāli no apakšas un no iekšpuses nesošās konstrukcijas neizskatās nemaz tik slikti, tomēr notīrīšana un pārkrāsošana tām nāks tikai par labu. Karnīzes gan ir jāmaina, kas prasīs vairāk darba. Bet citādi, spriežot pēc pēdējās inspekcijas rezultātiem, nekādas bīstamības nav, pilons stāv normāli, arī citas tilta konstrukcijas strādā tā, kā tām būtu jāstrādā.

Jaunākā padziļinātā Vanšu tilta inspekcija bija paredzēta šogad (pēdējās veica SIA "Inženierbūve", viņiem bija paredzēts veikt arī šīgada izpēti), bet, tā kā tagad notiek gatavošanās projekta izstrādāšanai, projektētāji arī veiks izpēti, lai iedziļinātos visās problēmās un iekļautu tās izstrādājamajā projektā. Kas to veiks, par to lems pasūtītājs (RD SD).

Vanšu tilts var kalpot vismaz 100 gadus

Kā stāsta A. Jasaitis, Vanšu tilta projekts paredzēts 100 gadu ilgai kalpošanai. Lai to panāktu, tikai nepieciešams regulāri veikt pārbaudes un nepieciešamos remontus. Protams, jāievēro arī citi tilta kalpošanas nosacījumi – jāievēro pieļaujamās slodzes, nedrīkst laist tam pāri smago transportu (paredzēts tikai vieglā un sabiedriskā transporta nodrošināšanai). Tāpat jāveic visi uzturēšanas darbi un tekošie remonti, jāparedz līdzekļi, lai visu varētu savlaicīgi un kvalitatīvi padarīt.

(turpinājums sekos)

 

Foto: Kārlis Dambrāns / flickr.com

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.