Latvijā iedzīvotājiem tiek piegādāts kvalitatīvs dzeramais ūdens

Laika gaitā Latvijas iedzīvotājiem vietām ir nācies saskarties ar situācijām, kad no krāna tekošais ūdens zaudē savu dzidrumu, kļūst duļķains vai iegūst specifiskas smaržas. Tādos gadījumos rodas pamatotas aizdomas par piegādātā dzeramā ūdens nekaitīgumu un tā atbilstību kvalitātes kritērijiem. Lai noskaidrotu situāciju ar dzeramā ūdens kvalitāti un uzzinātu, kā rīkoties gadījumos, kad rodas aizdomas par dzeramā ūdens kvalitātes neatbilstību prasībām, nolēmām vērsties pie Veselības inspekcijas, kas kontrolē dzeramā ūdens nekaitīguma un kvalitātes nodrošināšanas prasību izpildi.

No saņemtajām atbildēm izriet, ka kopumā Latvijā ūdens kvalitāte atbilst noteiktajām prasībām, un gadījumi, kad kvalitāte nav apmierinoša, nav bieži un izplatīti. Vairāk informācijas par dzeramā ūdens kvalitāti, tās nodrošināšanu un nepieciešamajiem pasākumiem gadījumos, kad rodas aizdomas, vai pieejamais ūdens bez bažām lietojams uzturā, sniedza Veselības inspekcijas Vadītāja biroja sabiedrisko attiecību speciāliste Saiva Luste.

Kā pārliecināties, ka dzīvoklī pieejamais dzeramais ūdens atbilst kvalitātes kritērijiem?

Ja dzīvoklī pieejamais ūdens ir dzidrs, bez specifiskas krāsas un smaržas, tad iedzīvotājs var būt pārliecināts, ka ūdens ir lietojams uzturā. Objektīvu informāciju par ūdens kvalitāti un nekaitīgumu var iegūt, veicot laboratoriskus izmeklējumus.

Kādas ir oficiālās nostādnes un prasības attiecībā uz dzeramā ūdens kvalitāti un tās nodrošināšanu?

Dzeramajam ūdenim dzīvoklī ir jāatbilst Ministru kabineta 2017. gada 14. novembra noteikumu Nr. 671 „Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība” prasībām. Minētie noteikumi nosaka dzeramā ūdens rādītāju maksimāli pieļaujamās normas un pārbaužu veikšanas kārtību. Ūdens kvalitāte ir regulāri jāpārbauda. Dzeramais ūdens nedrīkst saturēt mikrobioloģiskos organismus un ķīmiskos elementus tādā koncentrācijā, kas var nelabvēlīgi ietekmēt cilvēku veselību.

Kas rūpējas un kas ir atbildīgs par ūdens kvalitātes nodrošināšanu? Cik bieži tiek veikti ūdens kvalitātes mērījumi, un kas tos veic?

Centralizēto ūdensapgādes sistēmu piegādātā ūdens kvalitātes pārbaudes veic ūdensapgādes uzņēmums. Papildus neatkarīgu dzeramā ūdens kvalitātes uzraudzību veic arī Veselības inspekcija. Ūdens paraugu ņemšanas biežums ir proporcionāls piegādātā ūdens daudzumam. Minimālais paraugu skaits ir vismaz 1 paraugs gadā.

Cik laba ir dzeramā ūdens kvalitāte Latvijā kopumā?

Latvijā iedzīvotājiem tiek piegādāts augstas kvalitātes dzeramais ūdens. Atsevišķos gadījumos dzīvoklī pieejamā dzeramā ūdens neapmierinošas kvalitātes cēloņi var būt dažādi, visbiežāk tie ir saistīti ar dabīgas izcelsmes ūdens sastāva īpašībām, nolietotiem ūdensapgādes tīkliem, kā arī citiem ūdensapgādes sistēmas bojājumiem. Līdzīgas problēmas var rasties arī gadījumos, kad ūdens patēriņš ir niecīgs – šādās situācijās ūdens sastāvas un var veidoties piesārņojums.

Kādas varētu būt pazīmes, ka pieejamais dzeramais ūdens dzīvoklī neatbilst normatīvajiem kritērijiem?

Pazīmes, kas liecina, ka dzeramais ūdens dzīvoklī varētu neatbilst normatīvajiem kritērijiem – var redzēt ūdens nokrāsu, ūdens satur duļķes vai veidojas nogulsnes, vai, ja ūdenim ir savāda smarža/smaka un piegarša.

Kā aizdomu gadījumā iespējams veikt ūdens kvalitātes pārbaudes? Kur jāgriežas, ar ko jārēķinās?

Sūdzību gadījumā iedzīvotājam ir jāvēršas pie mājas apsaimniekotāja, ja tāds ir, un ūdensapgādes uzņēmuma, lai atrastu un novērstu neatbilstību cēloni. Ja iedzīvotājam ir vēlme papildus ūdens piegādātāja veiktajiem izmeklējumiem pārbaudīt sava ikdienā lietotā ūdens kvalitāti, to var izdarīt jebkurā akreditētā laboratorijā, kas piedāvā ūdens paraugu testēšanu. Šādu laboratoriju var atrast Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja interneta vietnes www.latak.lv sadaļā „Akreditētās institūcijas”. Iedzīvotājam būtu jākonsultējas ar laboratorijas speciālistiem par paraugu ņemšanu. Savukārt Veselības inspekcijā ir iespējams pārrunāt izmeklējumu rezultātus un saņemt speciālista slēdzienu par dzeramā ūdens atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

Ko iesākt, ja pārbaudes apstiprina, ka ūdens neatbilst prasībām, pie kā griezties un kā šo situāciju labot?

Gadījumā, ja laboratorisko pārbaužu rezultāti apstiprina, ka ūdens neatbilst prasībām, iedzīvotājam ir jāvēršas pie mājas apsaimniekotāja un/vai ūdensapgādes uzņēmuma, lai atrastu un novērstu neatbilstību cēloni. Ja situācija netiek risināta un ūdens kvalitāte neuzlabojas, iedzīvotājam ir tiesības vērsties Veselības inspekcijā.

 

Joomla SEF URLs by Artio




Notikumu kalendārs


Pir Ot Tr Cet Pie Se Sv
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

No mūsu facebook


 


No mūsu twittera


 

Re: Aeroc ārsienas, iekšsienas https://t.co/80RMQz5jjO
About 4 hours ago
Re: Aeroc ārsienas, iekšsienas https://t.co/3TKu5spbzp
About 4 hours ago
Re: Aeroc ārsienas, iekšsienas https://t.co/bjgb9ar04s
About 5 hours ago

There is no friend in list



 

Http://www.Rezervesdalas24.LV

Notikumu kalendārs

Pir Ot Tr Cet Pie Se Sv
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Aktuāla tēma

More Articles

Mēneša cilvēks

More Articles

Foto

More Articles

Komercinformācija

More Articles

Profesionāļu padomi

Jaunākais no madeinbaltic.com