Pacēlājiem un kravas celtņiem īpašu uzmanību jāpievērš metāla konstrukcijām

Kopējā situācija pacēlāju jomā ir līdzīga kā ar liftiem, taču šeit ir viena būtiska nianse – eksperti uzsver, ka pacēlāju izmantošanā īpaši liela vērība ir jāpievērš to sastāvā ietilpstošajām metāla konstrukcijām. Diemžēl pašreizējā likumdošanā nav konkrēti noteikts, kā un kādā veidā nepieciešams pārbaudīt metālkonstrukcijas. Taču daudzi joprojām izmantojamie pacēlāji, līdzīgi kā lifti, ir būvēti vēl padomju laikos, uz MAZ, KAMAZ vai citu līdzīgu automašīnu bāzes, un arī pēc būtības savu laiku jau ir nokalpojuši, vai arī laiks strauji tuvojas ekspluatācijas beigām.

Tomēr pacēlāju jomā situācija nereti veidojas savā ziņā pretēja nekā ar liftiem. Mehāniskā daļa, kas ietver sevī hidraulisko sistēmu un drošības sistēmu, bieži vien ilgi darbojas bez kļūmēm, jo tiek regulāri pārbaudīta un nepieciešamības gadījumā labota. Savukārt pacēlāja metāla konstrukcija bieži vien savu mūžu jau ir nodzīvojusi. Tas attiecas uz visām pacēlājā ietilpstošajām metālkonstrukcijām – grozu, strēli, stabilizatoriem, visiem savienojumiem un stiprinājumiem u.c.

Eksperti iesaka izmantot nesagraujošās testēšanas metodi
Zinot to, kā un cik intensīvi šie pacēlāji tiek izmantoti, pakļaujot tos lielām slodzēm un nereti arī pārslogojot, ņemot vērā noslogotā metāla uzkrājušos nogurumu un lielāku vai mazāku koroziju, pacēlāju metālkonstrukcijas noteikti būtu pakļaujamas ekspertīzēm un pārbaudēm, izmantojot nesagraujošās testēšanas metodi. Nelaime tā, ka likumdošana nepietiekami precīzi nosaka, kādā veidā un cik lielā apjomā ir veicamas šo metāla konstrukciju pārbaudes. To izlemj inspicēšanas institūcija. Līdz ar to iespējams veikt dažāda dziļuma un uzticamības testēšanu – vizuālo testēšanu, testēšanu ar magnetogrāfijas, penetrācijas metodēm utt., lai atklātu dažādas plaisas, deformācijas u.c. bojājumus.

Apzinīgāki klienti, kas reāli vēlas uzzināt sava pacēlāja vai kravas celtņa stāvokli un grib pārliecināties, vai tur nav rodami kādi slēpti defekti, var griezties TUV NORD Baltik vai kādā citā līdzvērtīgā testēšanas laboratorijā, lai veiktu metālkonstrukciju testēšanu vismaz, pēc ekspertu uzskatiem, minimālajā apjomā, kādā tā būtu veicama pacēlājiem un kravas celtņiem. Savukārt nesagraujošās testēšanas metodes priekšrocība slēpjas apstāklī, ka ar to var atklāt tādus bojājumus, kas nav acij redzami, savukārt neapzinīgāki iekārtu īpašnieki no tās arī nevar noslēpt defektus, kurus dažkārt var nomaskēt (kaut vai svaigi nokrāsojot) no ekspertiem, kas veic tikai vizuālo apskati.
Praktiski visas prasības un lietas, kas attiecas uz pacēlājiem, ir attiecināmas arī uz kravas celtņiem, jo galvenā atšķirība no pacēlājiem, kas ceļ augšā cilvēkus, ir tā, ka celtņi ceļ kravu. Taču arī pacelta krava ir potenciāli bīstama, jo var nokrist un traumēt apkārtējos, turklāt celtņu tuvumā gandrīz vienmēr rosās daudz cilvēku. Tāpēc arī prasības ir līdzīgas, tieši metālkonstrukciju testēšanas ziņā.

Rūpīga iekārtu pārbaude un laicīgs remonts minimizē iespējamo risku
Dažādu bīstamo iekārtu padziļinātās pārbaudes un testēšanas nozīmīgums slēpjas apstāklī, kas ļauj izpētīt iekārtas un noskaidrot iespējamos bojājumus, kas var radīt potenciālus draudus apkārtējo iedzīvotāju veselībai un dzīvībai. Tādēļ šādu iekārtu izmantotājiem eksperti iesaka būt atbildīgākiem, saprast šādu iekārtu potenciālo bīstamību, lai līdz minimumam samazinātu risku un izvairītos no bīstamiem vai pat traģiskiem negadījumiem. Un neapmierināties ar pašu minimālāko likumā noteikto pārbaužu veikšanu, attiecīgā dokumenta iegūšanu par iekārtas reģistrēšanu Bīstamo iekārtu reģistrā, un laimīgu aizmiršanu.

Tāpat visiem iekārtu īpašniekiem vai pārvaldniekiem jāatceras, ka metālkonstrukciju remonts ir uzticams tikai sertificētiem metinātājiem. Svarīgi, lai remontā tiktu izmantoti tādas pašas (atbilstošas) tērauda markas materiāli, un tiktu ievērotas arī visas citas konkrētajā gadījumā nepieciešamās prasības. Respektīvi, visi metāla konstrukciju remontdarbi uzticami tikai sertificētiem speciālistiem, savukārt pēc remonta pabeigšanas obligāti veicama ārpuskārtas tehniskā pārbaude, kurā tiek pārbaudīts konkrētais remontētais mezgls.

 

Lasīt tēmas sākuma daļu Lifti un pacēlāji prasa atbildīgu ekspluatāciju un regulāras tehniskās pārbaudes

Lasīt tēmas iepriekšējo daļu Rīgā nepieciešams risināt veco liftu problēmu

 

Aktuālā tēma tapusi sadarbībā ar 
TUV NORD Baltik
Sāremas 3
Rīga, LV-1005
+371 67370391

 

 

Līdzīgi raksti

Joomla SEF URLs by Artio


No mūsu facebook


 


No mūsu twittera


 

Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/HLXRzpD4me
About 3 hours ago
Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/oLacsKE3YR
About 3 hours ago
Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/N5cUyzVttY
About 3 hours ago


 

Http://www.Rezervesdalas24.LV

Aktuāla tēma

More Articles

Mēneša cilvēks

More Articles

Komercinformācija

More Articles

ADAM Decolight 18 darbības gados ir kļuvis par Baltijas valstu tirgus līderi, un mēs aizvien paplašinām savas darbības ģeogrāfiskās robežas. Mēs sākām...

Profesionāļu padomi

Jaunākais no diy.lv

Top.LV
eXTReMe Tracker