Rīgā nepieciešams risināt veco liftu problēmu

Aizvien tiek ekspluatēti daudzi savu mūžu jau nodzīvojuši lifti
Ekspertu veiktā Bīstamo iekārtu reģistra datu pārbaude uzrāda, ka lielākās problēmas ir tieši ar liftiem – no visiem Latvijā reģistrētajiem liftiem 80 % ir ražoti padomju laikos. Tie ir t.s. Mogiļevas lifti, kas ražoti vēl pagājušā gadsimta 70. – 80. gados, un to ražotāja sākumā uzstādītais ekspluatācijas resurss sen ir izsmelts. 

Savukārt šo liftu rekonstrukcija prasa diezgan ievērojamus līdzekļus, kuru daudzviet bieži trūkst. Šāda situācija parasti rodas daudzdzīvokļu dzīvojamajās mājās. Tas arī uzliek papildu slogu uz iedzīvotāju pleciem. Īpašniekiem piederošās ēkās, kur atrodas biroju centri, parasti situācija ir labāka, jo tur lifti pārsvarā ir modernizēti vai nomainīti pret jaunākas paaudzes ražojumiem.


Ar Mogiļevas liftiem situācija ir sarežģītāka, jo lifta modernizācija, kuras laikā tiek mainīts lifta mašīnas celšanas mehānisms, izmaksā ap 5000 – 6000 eiro. Tā kā daudzi iedzīvotāji modernizāciju nemaz neizjūt, jo kabīne jau bieži vien nemainās, mainītas tiek tikai neredzamās, bet svarīgākās daļas – elektrodzinējs, reduktors, bremzes, troses u.c. lifta mehānisma sastāvdaļas, viņi šādai modernizācijai un līdzekļu ieguldīšanai nereti arī neredz jēgu.

Turklāt daudzi iedzīvotāji nemaz nav spējīgi maksāt. Un, tā kā Mogiļevas lifti ir iebūvēti absolūtajā vairumā Rīgas deviņstāvu namu (un ne tikai), bet modernizācija ir dārga, situācija ir tāda, kāda tā ir, jo apsaimniekotājiem vai nu trūkst finanšu resursu, vai arī viņi nevēlas tos ieguldīt šādos projektos, kas varētu veikt būtiskas pārmaiņas uz labo pusi (veikt masveidīgu veco liftu modernizāciju vai liftu nomaiņu).

Tādēļ daudzu ēku apsaimniekotāji un pārvaldnieki izdara pašu minimumu, proti, kas ir noteikts likumdošanā un piemērojamajos standartos, lai formāli izpildītu likuma prasības, bet pārējo, kas prasa padziļinātu pārbaudi un uzlabojumus, vienkārši noliek malā.

Iespējami dažādi liftu problēmas risinājumi
Visvienkāršākais un labākais risinājums būtu veikt veco liftu nomaiņu pret jauniem. Taču to ir viegli pateikt, bet grūti izdarīt, jo realitātē viss apstājas pie finansiālajām iespējām. Ir arī citi risinājumi, un viens no šādiem pozitīvajiem piemēriem ir Jelgavas pieredze. Tur daudzi lifti ir modernizēti tādējādi, ka ir atstāta vecā lifta kabīne vecajā šahtā, taču ir nomainīts viss lifta celšanas mehānisms. Finansiālos līdzekļus šādai nomaiņai daļēji subsidēja namu pārvaldnieks, daļa tika iegūta no daudzstāvu mājas iedzīvotājiem. Rīgā, diemžēl, šajā ziņā nekas uz priekšu nevirzās.

Lai varētu cerēt uz kardinālu situācijas uzlabošanos, pēc ekspertu domām, sākumā nepieciešams veikt pārmaiņas pašos pamatos – attiecīgajos standartos un likumdošanā. Kamēr standarta nosacījumi ir salīdzinoši viegli, bet likums pieļauj šādu vecu, būtībā jau savu mūžu nodzīvojušu liftu ekspluatāciju, tikmēr cerēt uz būtisku situācijas uzlabošanos nav pamata. Gandrīz neviens negribēs ieguldīt naudu tur, kur var iztikt bez liekiem tēriņiem.

Lasīt tēmas pirmo daļu: Lifti un pacēlāji prasa atbildīgu ekspluatāciju un regulāras tehniskās pārbaudes

Lasīt tēmas turpinājumu Pacēlājiem un kravas celtņiem īpašu uzmanību jāpievērš metāla konstrukcijām

 

Aktuālā tēma tapusi sadarbībā ar 
TUV NORD Baltik
Sāremas 3
Rīga, LV-1005
+371 67370391

 

 

 

Līdzīgi raksti

Joomla SEF URLs by Artio


No mūsu facebook


 


No mūsu twittera


 

Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/DuRp77298a
About 5 hours ago
Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/wAGeX5Hx0w
About 7 hours ago
Re: Parsedzes 6m - koks/dzelzsbetons/monolits? https://t.co/iFnkyv9oR4
About 7 hours ago


 

Http://www.Rezervesdalas24.LV

Aktuāla tēma

More Articles

Mēneša cilvēks

More Articles

Komercinformācija

More Articles

ADAM Decolight 18 darbības gados ir kļuvis par Baltijas valstu tirgus līderi, un mēs aizvien paplašinām savas darbības ģeogrāfiskās robežas. Mēs sākām...

Profesionāļu padomi

Jaunākais no diy.lv

Top.LV
eXTReMe Tracker